Ako sa starať o zdravie kĺbov

Každý človek sa v určitom veku začne starať o svoje kĺby. Niekto skôr, keď ich preťažuje napríklad tvrdými doskoky pri športe, iný po úraze, iný až v starobe, kedy na nich spoľahlivo „dochodil“. Zaujímal sa však niekto z nich o to, „čo by chceli kĺby“ od svojho majiteľa? Prinášame vám preto článok o tom ako sa starať o zdravie kĺbov.

Úprava váhy

Je potrebné sa zbaviť prebytočných kilogramov! Každé kilo navyše zaťažuje váš nosný aparát – chrbtica i kĺby celého tela. Jedzte pravidelne malé porcie 5 až 6 krát denne. Jedzte pestrú stravu s dostatkom zeleniny a ovocia. Dbajte na to, aby vaše potraviny obsahovali dostatočné množstvo vitamínov, vápnika a stopových prvkov. Vápnik a vitamín D sú dôležité v prevencii osteoporózy.

Jednostranné preťažovanie chrbtici a kĺbom neprospieva

Nesmiete preťažovať jednostranne a trvalo svoju chrbticu a kĺby! Striedajte činnosti a doprajte si čas aj na odpočinok. Dôležitý je dostatok pohybu, pravidelné cvičenie doma (aspoň 2 × denne). Vhodné sú prechádzky a športové aktivity uskutočňované na čerstvom vzduchu (jazda na bicykli, plávanie, turistika). Ako prevencia osteoporózy je vhodné napríklad skákanie cez švihadlo či loptové hry. POZOR – ak už osteoporózu máte, silové cvičenia, cviky s doskokom a loptové hry nie sú vhodné – môžu naopak viac uškodiť. Existuje tu tiež veľké nebezpečenstvo pádu s následným vznikom zlomeniny.

Záleží aj na obuvi

Používajte vhodnú obuv a vhodné oblečenie. Voľba vhodnej obuvi je nesmierne dôležitá. Klenba nohy nesie celú vašu váhu, ak je nesprávne zaťažená, dochádza k preťažovaniu a k predčasnému opotrebovávaniu (vznik tzv. plochej nohy až prepadnutie celej klenby, vznik zlomenín drobných kostičiek nohy). To má za následok bolesť nohy a zmenu jej funkcie. Zlá funkcia nohy má za následok bolesť ostatných kĺbov tela a chrbtice (a ich preťažovanie). Noste odevy z prírodných materiálov. Voľte skôr odevy bez gombíkov a zložitých zapínacích systémov (zvlášť vtedy, keď vám zapínanie a rozopínanie robí ťažkosti, napríklad kvôli zníženej funkcii vašej ruky, paže, ramena).

Nenoste ťažké tašky a kabelky

Nenoste ťažkú batožinu! Nepreťažujte svoju chrbticu ani ostatné kĺby nadmernou fyzickou námahou. Nepreťažujte jednostranne svoje kĺby (napr. dlhodobé nosenie kabelky trvalo tzv. „cez jedno rameno“, zdvíhanie ťažkých predmetov švihom či tak, že do činnosti zapojíte len obmedzený počet kĺbov zápästných, kolenných, atď.).

Zdravé sedenie

Pracujete v kancelárii? Kúpte si vhodnú stoličku – dostatočne vysokú, s profilovaným operadlom (možno nahradiť vložením lopty alebo zrolovaného uteráka do oblasti medzi operadlo stoličky a vašu krížovú chrbticu). Za stolom neseďte dlho, po 45 minútach sa ponaťahujte a prejdite sa po miestnosti. Výborné je, keď si zacvičíte.

Aktívny odpočinok

Dostatočne odpočívajte! Najlepším oddychom je tzv. aktívny odpočinok (šport, prechádzka). Ak si chcete odpočinúť tak, že sa chvíľku „natiahnete“ alebo sa posadíte ku knihe alebo novinám, dajte pozor na to, aby ste ležali na vhodnom lôžku. Dajte prednosť sedu na profilovanej stoličke pred posadením do mäkkého kresla. Často meňte svoju polohu.

Zdravý spánok

Spánok, spánok a ešte raz spánok. Dôležité pre pokojný a zdravý spánok je vhodné lôžko. Malo by byť dostatočne vysoké s pevným matracom. Matrac by nemal byť ani príliš mäkký, ale ani príliš tvrdý. Nie je vhodné podkladať si hlavu veľkým množstvom vankúšov.

Pozor na pády

  • Noste obuv s protišmykovou podrážkou.
  • Používajte palice, barle alebo chodítka tam, kde Vám to lekár odporučil.
  • Vo svojom byte zrušte zbytočné koberčeky, opravte poškodené linoleum, neleštite príliš podlahovú krytinu (veľké odstávajúce rohy koberca môžu byť príčinou zakopnutia s následkom pádu, rovnako tak i klzká podlaha). Pozor tiež na vyliatu tekutinu na podlahe!
  • Vo vani / sprchovacom kúte používajte protišmykovú podložku a držadlá. Tam, kde nevydržíte po celú dobu stáť, si do vane kúpte sedadlo (cez bočnice vane), alebo stoličku do sprchovacieho kúta.
  • Dbajte na to, aby všetky priestory, kde sa pohybujete, boli dostatočne osvetlené.
  • Ak máte poruchu zraku, navštívte odborníka, ktorý vám predpíše vhodné okuliare.
  • Ak sú obytné priestory bytu preplnené nábytkom, hrozí opäť nebezpečie úrazu. Ak je to len trochu možné, pokúste sa zbaviť prebytočného nábytku tak, aby bol váš byt bezpečný.
  • Športujte, ale venujte sa „bezpečným“ športovým aktivitám (takým, kde nehrozí veľké nebezpečenstvo pádu). Vyhýbajte sa činnostiam, ktoré nerovnomerne zaťažujú váš nosný aparát.
  • Nepreceňujte svoje schopnosti – cítite únavu, odpočiňte si.

Na každú činnosť si vyhraďte dostatok času – dobiehanie električky, autobusu, prebiehanie cesty v dopravnej špičke len zvyšujú riziko pádu a následného poranenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


4 + 2 =