Čo jesť pri problémoch s kĺbmi

Základným stavebným prvkom kĺbov je vápnik. Ten by teda zákonite nemal chýbať v našej strave. Jeho najväčšie zastúpenie je v mlieku, mliečnych výrobkoch a v mäse. Avšak nadmerná konzumácia mäsa a mliečnych výrobkov spôsobuje, že sa v tele hromadí prebytočné množstvo kyseliny močovej, ktorá sa vo forme kryštálikov usadzuje v kĺboch a má za následok bolesti a zápaly, preto by sme mali ich konzumáciu obmedziť a doplnenie bielkovín v tele nechať radšej na potraviny rastlinného charakteru ako sú napríklad strukoviny, ryža, mak, ovsené vločky či listová zelenina. Dostatok bielkovín obsahujú napríklad aj sardinky.

A tu sa dostávame k ďalšiemu druhú potravín, ktoré by v našej strave mali mať svoje čestné miesto a zvlášť by nemali chýbať v jedálničku ľudí, ktorí majú problémy s pohybovým aparátom. Sú nimi ryby- obzvlášť tie „mastnejšie“ ako losos, makrela a už spomenuté sardinky. Tie obsahujú veľké množstvo selénu, ktorý zvlášť prispieva k správnej funkcii kĺbov a omega-3 mastné kyseliny, ktoré potlačujú zápaly a celkovo vplývajú na správne fungovanie nervového systému.

Pri problémoch k kĺbmi by sme mali podporiť príjem surovej stravy, ovocia a zeleniny. Vyhnúť by sme sa mali aj bielej múke a z tukov sú pre naše kĺby najlepšie tie za studena lisované, pretože tie obsahujú pre telo tak veľmi potrebné omega-6 mastné kyseliny, ktorých účinky sú podobné ako už pri spomenutých mastných kyselinách u rýb. Ak chceme uľaviť našim kĺbom, mali by sme piť denne aspoň tri litre tekutín, nehovoriac o tom, že to má pozitívny vplyv i na tráviace a iné procesy v našom tele.

Správna životospráva a pravidelný prísun tekutín nie len, že zabezpečia lepší chod našich kĺbov a pohybového aparátu, ale zabraňujú tak i vzniku prípadnej nadváhy, ktorá zbytočne zaťažuje telo, obmedzuje pohyb a prehlbuje problémy s kĺbmi.

V prípade, že už sa u vás problémy s kĺbmi už prejavili, je možnosť podporiť celý proces starostlivosti o kĺby príjmom chondroitínu, ktorý ma výrazný vplyv na proces regenerácie a obnovovania chrupavky a stáva sa stavebným prvkom, ktorý nahradzuje pôvodnú hmotu kĺbového puzdra. Bohužiaľ táto látka sa v potrave nevyskytuje, ale je možnosť ju doplniť prostredníctvom výživových doplnkov. Ľudia s problémami pohybového aparátu často užívajú aj žraločiu chrupavku, ktorá je ako výživový doplnok voľne dostupná v lekárňach. Nie len že obsahuje už spomenutý chondroitín, ale aj kolagén a glukosamín. Sú to ďalšie stavebné prvky, ktoré pomáhajú pri regenerácii kĺbového podložia.

One thought on “Čo jesť pri problémoch s kĺbmi

  1. bea

    Zabudli ste spomenúť ananás, a jeho priaznivé účinky, ale máte o ňom článok osobitne, takže môže byť 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


2 + 5 =