Osteoporóza

zdravá kosť a kosť postihnutá osteoporózou

Je to zradná choroba…. kým sa neprejaví, máte pocit, že sa vás netýka. Lenže potom už môže byť neskoro. V posledných rokoch totiž osteoporóza postihuje stále mladšie vrstvy obyvateľstva a kvôli tomu už patrí medzi civilizačné choroby. Jedinou možnosťou, ako sa proti nej brániť, je robiť niečo preto skôr, než sa objavia prvé príznaky.

Osteoporóza - zelenina alebo mäso

Fakty o osteoporóze
Kosti sa skladajú z kostných buniek a medzibunkovej hmoty, ktorá je prestúpená nerastnými látkami, z ktorých dve tretiny tvoria zlúčeniny vápnika. Kostné bunky sú zodpovedné za tvorbu kostnej hmoty, ktorá je základom pevnej časti kostí. Kostná hmota sa počas života neustále obmieňa. Staršia sa rozpadáva, nová pribúda. Po tridsiatom roku života sa začína tvorba kostnej hmoty spomaľovať, čo je vlastne prirodzený proces starnutia. Akonáhle sa však odbúravanie prudko zrýchli a hustota kostnej hmoty klesne pod určitú hranicu (tá je rozdielna pre rôzne vekové skupiny), ide o osteoporózu. Kritickými momentmi, kedy sa táto choroba môže prejaviť bývajú: tehotenstvo, obdobie po tridsiatom roku života (ak zanedbáte prevenciu), prechod (vplyvom klesajúcej produkcie ženských pohlavných hormónov estrogénov, ktoré chránia kostnú hmotu). ‘Riedke’ kosti sú krehké, ľahko sa deformujú a lámu. Deformácia sa týka predovšetkým chrbtice, ku ktorej navyše prispievajú zlomeniny stavcov. Zmeny ovplyvnia držanie tela a tým aj vzhľad postavy, vrátane výšky (nahrbený chrbát v hrudnej oblasti, prehnuté bedrá a vďaka tomu potom vyklenuté brucho). Zlomeninu môže spôsobiť aj tak nepatrná vec, ako rýchly pohyb či hlboký kašeľ. Najčastejšie dochádza k zlomeninám kostí predlaktia, stavcov a ramennej kosti. Najkomplikovanejšia je zlomenina krčka stehennej kosti, ktorá si potom zvyčajne vyžiada náhradu protézou. Šokujúcim faktom je, že približne u polovice žien a tretiny mužov nad 65 rokov dochádza k zlomeninám práve kvôli osteoporóze!

Aké sú prejavy osteoporózy?
Často prebieha dlhú dobu bez akýchkoľvek príznakov a ohlási sa až zlomeninou. Môže sa však prejaviť aj bolesťami brucha alebo končatín súvisiacich s bolesťou chrbta, kŕčov chrbtového svalstva, celkovou únavou aj nechutenstvom. Ide väčšinou o príznaky, ktoré by zdanlivo mohli signalizovať iba chrípku alebo vyčerpanie. Preto je tak ťažké osteoporózu rozpoznať už v počiatočnom štádiu. Väčšinou to dokáže len skúsený lekár, ktorý tieto príznaky posudzuje ako komplexné. Záleží teda na vás, čo urobíte preto, aby ste osteoporóze nedali šancu.

Prevencia proti osteoporóze
Odporúča sa mať pod kontrolou najmä:
• dostatočný príjem vápnika
• primerané slnenie
• pravidelný pohyb
• škodlivé vplyvy (fajčenie, alkohol a ďalšie)

Vápnik je základným stavebným kameňom kostí a vôbec jedným z najdôležitejších minerálov v našom tele. Dostatočný prísun vápnika prostredníctvom stravy je dôležitý najmä v období, kedy je organizmus schopný ho v kostiach ukladať. Po tridsiatom roku života začína telo pomaly strácať schopnosť hromadiť vápnik a postupne dochádza k jeho uvoľňovaniu z kostnej hmoty. Odporúčaný denný príjem pre dospelého človeka je 800 – 1000 mg, pre dospievajúceho 1200 mg au tehotných žien by mal byť 1500 mg za deň.
Hoci slnko nám vo väčšej miere môže škodiť, nemožno mu uprieť, že ultrafialové žiarenie má blahodárny vplyv na tvorbu vitamínu D. A ten má, aj keď nepriamy, vplyv na osteoporózu. Podporuje totiž vstrebávanie vápnika z čreva. Preto vystavovať sa primerane slnečnému žiareniu je svojím spôsobom zdravé. Rovnako ako ochabnú svaly, ktoré nepracujú, rednú kosti, ktoré nie sú zaťažované. Pri pohybe, cvičení a záťaži všeobecne, totiž dochádza k prestavbe kostných trámčekov, v smere zaťažované časti. Tým sa kosti prirodzene spevňujú a zvyšuje sa ich odolnosť. Primerané množstvo, predovšetkým aeróbne aktivity (plávanie, beh, chôdza či jazda na bicykli) podporuje ukladanie vápnika kostiach. Preto je pohyb v rámci prevencie osteoporózy nenahraditeľný. Zvlášť ak máte sedavé zamestnanie a ak ste majiteľom pohodlného auta. Dostatok pohybu, v období, kedy je telo schopné aktívne ukladať vápnik, môže vznik osteoprózy oddialiť o tridsať až štyridsať rokov!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


1 + 8 =