Prečo je správny pitný režim nevyhnutnosťou

Voda tvorí viac než polovicu našej telesnej hmotnosti a predsa málokto dodržiava správny pitný režim na dennej báze. Pritom ide o životne dôležitú tekutinu, dar od prírody. Aj keď sa nedá jednoznačne povedať, koľko litrov tekutín by mal človek počas dňa presne vypiť – v hre je totižto viacero dôležitých faktorov (vek, pohlavie, hmotnosť, množstvo fyzickej aktivity a podobne) – je nespornou pravdou, že správny pitný režim je pre nezávadné fungovanie ľudského organizmu nesmierne dôležitý. Zároveň je potrebné, aby bola voda čistá – teda správne upravená a bez škodlivých chemických látok.

 

A prečo vlastne?

Tekutiny, predovšetkým teda voda, sa starajú o to, aby naše orgány pracovali tak, ako majú. To znamená, že im zabezpečujú funkčné prostredie, pomáhajú z nich vyplavovať toxíny a naopak, zásobujú bunky v nich živinami a kyslíkom. Okrem toho podporujú aj termoreguláciu, prispievajú k tráviacim procesom, zvlhčujú našu pokožku, podporujú tvorbu slín a mnoho ďalšieho.

Voda navyše pomáha aj zovňajšku človeka – nielenže dodáva pokožke, očiam a vlasom zdravý výzor, je tiež nezanedbateľnou pomocníčkou pri chudnutí. Stará sa o to, aby v tráviacom trakte všetko fungovalo, ako má. A keď nahradíme sýtené nápoje čistou vodou, dokážeme si ustrážiť aj príjem kalórii.

Akonáhle je obsah vody v tele nízky, dochádza k dehydratácii. A tá je naším veľkým nepriateľom. Prejavuje sa napríklad bolesťou hlavy, únavou, prudkými zmenami nálady, popraskanými perami, tmavo-zafarbeným močom a celkovou slabosťou organizmu. Tento stav je potrebné ihneď napraviť, siahnite po pohári chladnej vody, prípadne po inej rozumnej alternatíve.

 

Ako na to

Dospelý človek by mal v priebehu dňa vypiť 2 – 3 litre tekutín, muži o čosi viac ako ženy. Avšak neodporúča sa piť nárazovo, telo si totižto nevie vytvoriť väčšie zásoby vody, ktorá tým pádom organizmom iba prejde. Pime teda priebežne, počas dňa. Nečakajme vždy na pocit smädu, siahnime po pohári aj keď ho nemáme.

Ideálne je urobiť súčasťou nášho ranného rituálu aj pohár vody – počas noci telo potením a vydychovaním stratí veľké množstvo tekutín, ráno je teda nevyhnutné tento deficit napraviť. O to sa postará pohár čistej vody, prípadne s kolieskom citrónu, nalačno. Nezaškodí, keď pohárom vody svoj deň aj ukončíme, nepreháňajme to však, nech neprerušujeme spánok častými návštevami toalety.

 

Existujú skupiny ľudí, ktoré by mali dbať na zvýšený príjem tekutín počas dňa, patria tu:

– športovci a ľudia so zvýšenou fyzickou aktivitou

– ľudia dlhodobejšie vystavení horúčavám a prehriatym prostrediam

– tehotné ženy a dojčiace matky

– ľudia trpiaci na hnačku a zvracanie

– ľudia so špeciálne upravenou stravou (po konzultácii s lekárom)

 

Čo do pohára patrí a čo nie

            Najlepšou voľbou je, samozrejme, čistá voda. Predsa len, tvorí väčšinu nášho tela, existuje teda lepšia voľba? Siahnite po pohári osviežujúcej, chladnej vody a odpovedzte si sami.

Neuškodia ani jemne mineralizované vody, bez obsahu oxidu uhličitého (neperlivé). Priaznivcom zdravého životného štýlu, no nielen im, padnú vhod aj rôzne čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, v rozumnom pomere zriedené s čistou vodou.

Dobrou voľbou sú aj kvalitné sypané čaje. Dokážu spoľahlivo uhasiť pocit smädu, väčšinou obsahujú množstvo antioxidantov, pôsobiacich proti chorobám srdca a rakovine a pomáhajú aj nepokojným nervom. Bylinkové čaje sa oplatí striedať, no zároveň dbajte na to, aby ste ich nepili na úkor čistej vody.

Do svojho denného pitného režimu v žiadnom prípade nepočítajte alkohol, resp. kávu a iné nápoje s kofeínom. Tieto organizmus dehydrujú, pôsobia teda skôr kontraproduktívne. Podobne sú na tom aj rôzne sladké limonády a kartónové džúsy, ktorých vysoký obsah cukru zdraviu človeka určite neprospeje. Nemusíte sa ich úplne vzdať, odporúčame však ich príjem obmedziť a neuprednostňovať ich pred oveľa zdravšími variantami spomenutými vyššie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


2 + 3 =